Ο Τιτανικός, το «αβύθιστο» κρουαζιερόπλοιο των 46,000 τόνων, που χτύπησε το 1912 πάνω σε ένα παγόβουνο κατά τη διάρκεια του παρθενικού του ταξιδιού και βυθίστηκε μέσα σε λίγες μόλις ώρες στον πάτο του Βόρειου Ατλαντικού, είναι ίσως το πιο διάσημο ναυάγιο.



Μέχρι και σήμερα, το ταξίδι, οι επιβάτες, ακόμα και οι λεπτομέρειες του μυστηριώδους Ψυχρού Πολέμου που σχετίζονται με την ανακάλυψή του το 1985, συνεχίζουν να αιχμαλωτίζουν τη φαντασία του κόσμου.
Ο Τιτανικός δεν αποτελεί, όμως, το μόνο ναυάγιο που έμεινε χαραγμένο στην ιστορία.
Ένα αρχαίο ελληνικό εμπορικό πλοίο, που παρομοιάζεται από έναν ερευνητή ως προς το μέγεθός του με ένα σύγχρονο φορτηγό πλοίο της UPS, βυθίστηκε ενώ ήταν φορτωμένο με ελαιόλαδο. Τουλάχιστον, αυτό έδειξε η γενετική ανάλυση των υπολειμμάτων σε έναν από τους πήλινους αμφορείς που βρέθηκαν θαμμένοι σε βάθος 60 μέτρων στο Αιγαίο. Το πλοίο, το οποίο υπολογίζεται ότι βυθίστηκε γύρω στο 350 π. Χ. και βρέθηκε από ένα υποβρύχιο ρομπότ, περιείχε εκατοντάδες πήλινους αμφορείς. Πάνω από τα δύο τρίτα αυτών είχαν το ίδιο σχήμα με αυτό που περιείχε το λάδι. Κάποια άλλα περιείχαν κρασί, ένα από τα πιο εξαγώγιμα προϊόντα της Χίου.


Γεωλόγοι που έψαχναν για διαμάντια ανοιχτά των ακτών της Ναμίμπια, έπεσαν πάνω σε έναν διαφορετικό θησαυρό όταν βρήκαν ένα ναυάγιο γεμάτο με χάλκινες ράβδους, ελεφαντόδοντα και χρυσά νομίσματα. Την ανακάλυψη ανέφερε η Namdeb Diamond Corp, μία κοινοπραξία μεταξύ του κολοσσού διαμαντιών De Beers και της κυβέρνησης της Ναμίμπια. Οι προκαταρκτικές αναλύσεις έδειξαν πως το ισπανικό ή πορτογαλικό πλοίο βυθίστηκε λόγω κακοκαιρίας στα τέλη του 1400 ή στις αρχές του 1500. Κρίνοντας από το φορτίο του, οι ερευνητές πιστεύουν πως το πλοίο έψαχνε για υλικά για την κατασκευή κανονιών ή ενδεχομένως να εμπορευόταν ελεφαντόδοντο.


Το 1622, ένας στόλος 28 ισπανικών πλοίων, φορτωμένων με χρυσό, ασήμι, χαλκό και άλλα πολύτιμα αντικείμενα, που λεηλατήθηκαν από τον Νέο Κόσμο, περικυκλώθηκε από έναν ισχυρό τυφώνα στα στενά της Φλόριδας. Τουλάχιστον έξι από τα πλοία βυθίστηκαν, και μαζί στον πάτο πήραν και τα λάφυρα που προορίζονταν για τον Βασιλιά. Σύγχρονοι εξερευνητές έψαξαν να βρουν το θησαυρό. Οι θησαυροί του βαριά οπλισμένου Nuestra Senora de Atocha άρχισαν να βγαίνουν στο φως τη δεκαετία του 'Α70, ενώ τα λάφυρα ενός δεύτερου πλοίου, του Santa Margarita, βρέθηκαν το 1980. Πιο πρόσφατα, δύτες από το Blue Water Ventures Key West καταδύθηκαν στο ναυάγιο του Santa Margarita, από όπου ανέσυραν θησαυρό αξίας πολλών εκατομμυρίων, συμπεριλαμβανομένων και πολλών μαργαριταριών.


Το ναυάγιο του Quedagh Merchant, του πλοίου που εγκαταλείφτηκε από τον Σκωτσέζο κουρσάρο William Kidd τον 17ο αιώνα, βρέθηκε στα αβαθή ενός μικρού νησιού στη Δομινικανή Δημοκρατία και έκτοτε αποτελεί ένα υποβρύχιο αξιοθέατο. Ο Κάπτεν Kidd έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του ως κουρσάρος και κατέλαβε το ινδικό Quedagh Merchant, το οποίο ήταν φορτωμένο με σατέν, μετάξι, ασήμι, χρυσό και πολλά άλλα πολύτιμα αντικείμενα. Το 1699 αναγκάστηκε, όμως, να εγκαταλείψει το πλοίο, καθώς κατηγορήθηκε από το δικαστήριο της Νέας Υόρκης ότι ήταν πειρατής και όχι κουρσάρος. Σύμφωνα με τους ιστορικούς, οι άντρες στους οποίους είχε εμπιστευτεί την προστασία του πλοίου, λεηλάτησαν το θησαυρό, έβαλαν φωτιά στο πλοίο και στη συνέχεια το άφησαν ακυβέρνητο. Το κουφάρι του βρέθηκε 20 μέτρα ανοιχτά των ακτών της Καταλίνας, σε βάθος μόλις 3 μέτρων. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ιστορία του διαβόητου Κάπτεν Kidd και του Quedagh Merchant ενέπνευσε στο Χόλυγουντ τον κινηματογραφικό πειρατή Τζακ Σπάροου από τους Πειρατές της Καραϊβικής.



Αρχαιολόγοι πιστεύουν πως το κανόνι που ανέσυραν ανοιχτά των ακτών της Βόρειας Καρολίνας ανήκε στη θρυλική ναυαρχίδα του πειρατή Μαυρογένη. Σύμφωνα με τον θρύλο, ο Μαυρογένης, του οποίου το πραγματικό όνομα πιστεύεται πως ήταν Edward Teach ή Thatch, κυβερνούσε το 1717 το γαλλικό δουλεμπορικό La Concorde, το οποίο στη συνέχεια μετονομάστηκε σε Queen Anne'Αs Revenge (Εκδίκηση της Βασίλισσας Άννας). Ο Μαυρογένης εγκατέλειψε το πλοίο όταν προσάραξε ανοιχτά των ακτών της Βόρειας Καρολίνας. Διάφορα αντικείμενα που βρέθηκαν στο ναυάγιο φαίνεται πως ενισχύουν την άποψη ότι επρόκειτο για το πλοίο του Μαυρογένη, αν και κάποιοι το αμφισβητούν. Ίσως οι ανασκαφές που βρίσκονται σε εξέλιξη να λύσουν το μυστήριο.


Ένα διάσημο βρετανικό πολεμικό πλοίο βυθίστηκε εξαιτίας μιας σφοδρής καταιγίδας το 1744 και βρέθηκε σε βάθος 100 μέτρων στο Κανάλι της Αγγλίας, σε απόσταση μεγαλύτερη των 50 μιλίων από μία συστάδα βραχονησίδων, που φαίνεται να ευθύνονται για το ναυάγιο. Η ανακάλυψη απαλλάσσει τον Καπετάνιο του Victory, σερ John Balchin και τον φύλακα του φάρου που βρίσκεται κοντά στις βραχονησίδες, ο οποίος κατηγορήθηκε πως δεν είχε αναμμένα τα φώτα του φάρου, σύμφωνα με τους ερευνητές του Odyssey Marine Exploration που βρήκαν το βυθισμένο πλοίο, το οποίο μετέφερε 900 άντρες. Το πλοίο με τα 110 κανόνια λέγεται πως μετέφερε 4 τόνους χρυσών νομισμάτων.


Οι κυβερνήσεις του Περού και της Ισπανίας βρέθηκαν αντιμέτωπες στα δικαστήρια με μία εταιρεία εξερευνήσεων, που εδρεύει στη Φλόριδα και η οποία βρήκε τα ασημένια νομίσματα, αξίας 500 εκατομμυρίων δολαρίων, μίας ισπανικής φρεγάτας που βυθίστηκε από ένα βρετανικό πολεμικό το 1804. Η εταιρεία Marine Odyssey Exploration ανακοίνωσε πως βρήκε το θησαυρό το 2007, παρόλο που προσπάθησε να κρατήσει μυστικό το όνομα του πλοίου και την ακριβή τοποθεσία του στον Ατλαντικό Ωκεανό. Λεπτομέρειες άρχισαν να διαρρέουν το 2008, όταν η ισπανική κυβέρνηση άρχισε να διεκδικεί το θησαυρό, εφόσον φυσικά επρόκειτο για το βυθισμένο Nuestra Senora de las Mercedes. Στη συνέχεια, και το Περού άρχισε να διεκδικεί το πολύτιμο φορτίο, καθώς ισχυρίστηκε πως τα νομίσματα ήταν φτιαγμένα από περουβιανό ασήμι και είχαν φτιαχτεί στη Λίμα.
Η ανακάλυψη ενός φορτηγού μεταλλευμάτων σε βάθος 140 μέτρων από την επιφάνεια της Μεγάλης Λίμνης διέγειρε την περιέργεια σχετικά με το γιατί βυθίστηκε το πλοίο στο δεύτερο μόλις ταξίδι του. Το πλοίο Κύπρος μετέφερε σίδερο από τη Μεγάλη Λίμνη του Γουισκόνσιν στο Μπάφαλο της Νέας Υόρκης, όταν βρέθηκε αντιμέτωπο με μία καταιγίδα στις 11 Οκτωβρίου του 1907. Η καταιγίδα δεν ήταν τόσο ισχυρή, όμως, ώστε να μην μπορούν να περάσουν τα πλοία. Τότε, κάποιοι ναυτικοί υπέθεσαν πως το πλοίο έμπασε νερό από τις φρεσκοφτιαγμένες μπουκαπόρτες. Αν και τα αίτια του ναυαγίου δεν έχουν βρεθεί μέχρι και σήμερα, οι ερευνητές καλούνται να λύσουν ένα ακόμα μυστήριο: το Κύπρος βρέθηκε 10 μίλια βόρεια από το σημείο που ανέφερε ο μοναδικός επιζών ότι βυθίστηκε.
Το Ναυτικό της Πολωνίας είναι σχεδόν βέβαιο πως έχει εντοπίσει ό,τι έχει απομείνει από το μοναδικό αεροπλανοφόρο των Ναζί, το Graf Zeppelin. Το πλοίο ναυπηγήθηκε το 1938, παρόλο που ποτέ δεν έλαβε δράση, καθώς το ενδιαφέρον του Χίτλερ για το ναυτικό ήταν σχεδόν μηδενικό κατά τη διάρκεια του Β'Α Παγκοσμίου Πολέμου. Η Σοβιετική Ένωση πήρε τον έλεγχο του πλοίου μετά την ήττα των Γερμανών και το χρησιμοποίησε ως στόχο στις στρατιωτικές της ασκήσεις το 1947, σύμφωνα με ιστορικά ντοκουμέντα. Το αεροπλανοφόρο τελικά βυθίστηκε κατά τη διάρκεια των ασκήσεων αλλά η ακριβής του τοποθεσία παρέμενε άγνωστη μέχρι το πολωνικό Ναυτικό να εντοπίσει το κουφάρι του με τη βοήθεια ενός υποβρύχιου ρομπότ.